Gambling Game

Om uit zijn harde realiteit te ontsnappen, verliest de 16-jarige Sajid (SK) zich in de gewelddadige virtuele game Gambling Game, waarin hij de opdracht heeft de Europese buitengrenzen te testen. Hij put uit zijn ervaring als jongere op de vlucht om grenspatrouilles, raids en obstakels te ontwijken en bovenal om voldoende credits te behouden om te overleven.

Terzelfdertijd wordt de kersverse directeur van Frontex, het Europees grens- en kustwacht agentschap,  op het matje geroepen door de subcommissie mensenrechten in het Europees Parlement.  Waar ligt de verantwoordelijkheid voor het geweld dat illegaal gedoogd wordt aan de Europese buitengrenzen? 

Gambling Game toont de beide kanten van het ‘spel’ waar jonge migranten zich aan wagen: de kant van zij die komen en de kant van zij die aan de poort van Fort Europa staan. Wie is David en wie is Goliath in dit verhaal? En wie zit uiteindelijk aan de knoppen? De mens aan de grens, de mens die hoge functies bekleedt, of de mens die liever zijn handen en gedachten niet vuil maakt? 

Het is een voorstelling vol contrasten: tussen documentaire en fictie, tussen live en digitaal, tussen SK en Frontex, maar evengoed tussen de Europese ambtenaren, grensbewakers en inwoners die, of ze het nu willen of niet, een positie innemen in dit verhaal. 

SKaGeN maakte eerder al SneakPeek Shadow Game: een documentaire smartphone voorstelling in een door SKaGeN ontwikkelde app, waarin de toeschouwer al kon kennismaken met het verhaal van SK. Ook deze voorstelling vertrekt vanuit de ervaringen van deze jongen. SKaGeN baseert zich eveneens op ander documentair materiaal: de verslagen van de subcommissie mensenrechten van het Europees Parlement. Samen versmelten ze tot een fictief geheel.
Concept: Korneel Hamers
Van en met: Sajid Khan Nasiri, Clara van den Broek, Korneel Hamers, Valentijn Dhaenens, Mathijs F Scheepers (als roterende cast)
Dramaturgie & research: Elisa Demarré
Scenografie, technische leiding en lichtontwerp: Eric Engels
Technische assistentie: Jens Clerbout, Joaquin De Rycke
Geluidsontwerp: Tim Vets
Unreal Engine animaties: Sam Gielen
Digitale bewerking: Jaak De Digitale
Graphics: Lidia Nagibina
Drone beelden:  SKY VISION bv
Montage: Nils Janssens
Kostuum en Props: Barbara De Laere, Julia Weisbrich
Productionele en administratieve ondersteuning: Suzanne De Clercq
Productie: SKaGeN & De Studio, Perpodium
Met steun van: De Vlaamse Gemeenschap, Taxshelter voor de podiumkunsten
Gesproken taal:  Nederlands en Engels


Première op 21 maart 2024

Op tournee in het volledige seizoen 2024 / 2025

speellijst

wo 20/03/2024 - 10u00 DEStudio Antwerpen School-voorstelling
do 21/03/2024 - 20u00 DEStudio Antwerpen

Première

vr 22/03/2024 - 13u30 DEStudio Antwerpen School-voorstelling
vr 22/03/2024 - 20u00 DEStudio Antwerpen
za 23/03/2024 - 20u00 DEStudio Antwerpen
do 28/03/2024 - 20u15 CC de Werft Geel
di 16/04/2024 - 20u15 CC Mechelen
vr 19/04/2024 - 20u00 De Meermin, Waasmunster
ma 22/04/2024 - 14u00 Cultuurhuis De Zeepziederij Bree School-voorstelling
di 23/04/2024 - 10u30 & 14u00 Cultuurhuis De Zeepziederij Bree School-voorstelling
wo 24/04/2024 - 10u30 Cultuurhuis De Zeepziederij Bree School-voorstelling
do 30/05/2024 - 20u00 CC De Plomblom Ninove