double bill

BIGMOUTH & SMALLWAR

een productie van SKaGeN in samenwerking met Richard Jordan Productions LTD & Theatre Royal Plymouth (UK)



★★★★ “Brilliant ... a fascinating experience.” - Lyn Gardner, Guardian (UK)


★★★★★ “Enthralling roller-coaster through history and its (in) humanity by one-man powerhouse Valentijn Dhaenens” - The List Magazine (UK)


★★★★ "Seldom has so much horror been made so tangible through such intimacy." (De Standaard)



In SKaGeNs DegroteMond werd met behulp van historische toespraken van wereldleiders de massa bespeeld, die zo aanstuurden op oorlog. DeKleineOorlog brengt de keerzijde van de medaille. Want wat zijn de gevolgen van die opzwepende woorden voor de gewone man in de straat? Wat met de mensen die de daad bij het woord (moeten) voegen? Dhaenens neemt terug het woord en zoomt in op een veldhospitaal tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een cynische verpleegster, een deserteur, een op- en afrijdende ambulancier, een verslagen dokter-chirurg, … ze brengen allemaal hun eerlijke verhaal.


In 2018 sluit acteur Valentijn dit verhaal, na exact 10 jaar, af met een slot-tournee. Hij doet dit niet zomaar. DeGroteMond wordt op één avond sàmen gepresenteerd met DeKleineOorlog, een monoloog die Valentijn Dhaenens enkele jaren later maakte en die sindsdien, net als BigMouth een ongezien internationaal parcours kende als SmallWar. 


DeGroteMond speelde als Bigmouth ondertussen meer dan 300 keer en dat in 25 landen. De productie kreeg ontelbare lovende 5-sterren recensies en internationale prijzen  


Valentijn Dhaenens brengt in BigMouth (DeGroteMond) een ode aan 2500 jaar redevoeren. Met fragmenten uit bekende en minder bekende toespraken, toont hij dat de truken van de retoricafoor nauwelijks zijn veranderd. De preek, de oorlogsverklaring, het vaarwel, het eindpleidooi, de overwinningspeech, de grafrede... Wie zijn woorden goed kiest, kan van het zwakste argument het sterkste maken. De absolute waarheid bestaat niet. Ze is een mooie leugen voor hem die de wereldmacht ambieert, of de hand van zijn geliefde begeert. 


OPGELET: deze voorstellingen worden gespeeld in het Engels, met Nederlandse en Franse boventitels



CREDITS


                    Concept en spel: Valentijn Dhaenens 


                    Licht en geluidsontwerp: Jeroen Wuyts 


                    Kostuumontwerp: Barbara De Laere 


                    Zakelijke leiding: Korneel Hamers 


                    Productie: SKaGeN, Richard Jordan Productions, Theatre Royal Plymouth, Stuk Leuven, De Tijd, Villanella & DEStudio




RICHARD JORDAN PRODUCTIONS (Producer)


Richard Jordan Productions is an Olivier and TONY Award-winning production company based in London under the artistic leadership of producer Richard Jordan. Founded in 1998, his company has produced over 215 productions in the UK and 27 other countries, including 80 world premieres and 92 European, Australian or US premieres enjoying associations with many of the world’s leading theatres, and arts organisations. Described by The Stage newspaper as “one of the UK’s most prolific theatre producers”, Richard has been at the forefront of developing and presenting works by a diverse range of established and emerging writers and artists. His productions have won a number of awards including: the TONY Award; the Laurence Olivier Award; The EMMY; fifteen Scotsman Fringe Firsts; two Herald Angel; six Total Theatre Awards; Spirit of the Fringe; Drama Desk; Drama League; New York Critics; Broadway.com; Outer Critic Circle Award; three Helen Hayes Awards; US Black Alliance Award; Obie; Jeff Award; Lucille Lortel and the John Gassner Award for Best New American Play.

Richard Jordan Productions and Belgian theatre company SKaGeN produce together worldwide.


THEATRE ROYAL PLYMOUTH (Producer)


The Theatre Royal Plymouth has supported Bigmouth in Belgium at the Edinburgh festival since 2015. We specialise in the production of new plays alongside the presentation of a broad range of theatre – including classic and contemporary drama, musicals, opera, ballet and dance. We have three performance spaces – The Lyric (1300 seat proscenium arch), The Drum (175 capacity flexible studio) and The Lab (50 capacity development studio). Our work with young people and communities is extensive and radical, taking place across all our venues and beyond.

Recent Theatre Royal Plymouth productions include 49 Donkeys Hanged by Carl Grose, Clockwork Canaries by Christopher William Hill, The Here And This And Now by Glenn Waldron, The War Has Not Yet Started by Mikhail Durnenkov, Monster Raving Loony by James Graham, The Man With The Hammer by Phil Porter, The Whipping Man by Matthew Lopez, After Electra by April de Angelis, Grand Guignol and Horse Piss For Blood by  Carl Grose, Another Place by DC Moore, The Astronaut’s Chair by Rona Munro, and MAD MAN by Chris Goode. We have co-produced many plays with our long-standing partners Ontroerend Goed and Richard Jordan Productions (£¥€$, Audience, A History of Everything, Sirens, Fight Night), Graeae (The Solid Life of Sugar Water by Jack Thorne) and in recent years have collaborated with Hoipolloi (The Duke, Me & Robin Hood).

Elsewhere we have regularly co-produced with Paines Plough (The Angry Brigade by James Graham, Love, Love, Love by Mike Bartlett), Frantic Assembly (including Othello, The Believers by Bryony Lavery, Lovesong by Abi Morgan) and Told by an Idiot (Napoleon Disrobed, Heads Will Roll, My Perfect Mind, And The Horse You Rode In On). The Wrong Crowd are our first resident company at the theatre.